Sfatul Gena Clinique

 

Nutriția pentru combaterea îmbătrânirii celulare

Odată cu înaintarea în vârstă se constată scăderea necesarului energetic, ca urmare a reducerii activității fizice și modificărilor în compoziția corpului (după vârsta de 30 de ani, masa slabă scade cu 6 % per decadă). Sunt descrise relativ frecvent reducerea și chiar pierderea apetitului, prin diminuarea sensibilității gustative și a acuității olfactive și vizuale, concomitent cu scăderea secreției salivare și a enzimelor digestive. Bătrânețea poate fi definită ca o perioadă de regresie a funcțiilor fiziologice ale organismului, a rezistenței acestuia și deteriorarea treptată a sănătății. O problemă specifică pacienților vârstnici o constituie diminuarea capacității de a procura, a prepara alimentele și de a lua masa, ca urmare a scăderii forței și mobilității musculare. Odată cu îmbătrânirea începe și reducerea funcțiilor și sistemelor ale organismului, scade nivelul de potasiu din organism, încetinește metabolismul bazal a masei musculare și osoase.

Factori care pot modifica efectele îmbătrânirii sunt: dispoziția genetică, nutriția, activitatea fizică. Printr-o nutriție echilibrată din punct de vedere caloric și al necesarului de nutrienți pot reduce efectele îmbătrânirii și prelungirea longevității vârstei. O activitate fizică regulată de peste 30 de minute pe zi are de asemenea un efect benefic ce duce la prelungirea longevității și reduce riscul de apariție al osteoporozei în special la femeile aflate la menopauză și bărbaților la Andropauză.

În timp ce înaintează în vârstă apar următoarele modificări ale organismului seniorului.

· Reducerea funcțiilor și sistemelor ale organismului (scade nivelul de K, încetinește metabolismul bazal și scade conținutul total de apă din organism).

· Crește proporția de grăsime (cu redistribuire în zona taliei și viscerală)

· Senzația de sete este diminuată, drept urmare scade apa din organism

· Creierul este afectat în timp mai ales la bărbați cu scăderea adaptării, cunoștințelor și comportamentul vârstnicului (Alzhaimer cu demență)

· Afectarea creierului poate duce la pierdere în greutate, urmată de infecții, căderi cu fracturi și reducerea calității vieții

Recomandări nutriționale în menopauză

· Exerciții fizice (contra bufeurilor)

· Evitarea oscilațiilor mari ale nivelului de glicemie (sus – jos) prin consum de hidrați de carbon cu încărcătură glicemică scăzută și asociați cu proteine

· Vitamina C (1 – 2 g/zi) și vitamina E (600 mg/ zi dar decât sub formă de cură de o lună)

· Grăsimi esențiale pentru reglarea hormonală și bună dispoziție (semințe de in, susan, floarea soarelui, dovleac)

· Ceai de sunătoare ( 1 cană pe zi pentru a evita apariția depresiei, nervozitatea și oboseala, durerile de cap și libidoul scăzut)

Recomandări nutriționale în andropauză

· Testosteronul este secretat în organism din colesterol, deci dietele sărace în HDL colesterol scade testosteronul.

· Vitamina E are un efect pozitiv asupra colesterolului bun

· Admin de DHEA, hormon natural produs de glandele suprarenale din suplimente

· Creme cu testosteron.

Evitarea problemelor create de îmbătrânirea celulară:

  1. Îmbunătățirea digestiei

· Producția de acid și enzime din stomac scade cu vârsta, iar zincul o poate ajuta (deficitul de zinc determină reducerea simțului gustului și mirosului ducând la preferințe pentru alimentele sărate, sosuri și alimente cu gust puternic cum ar fi dulciurile cu zahăr)

· Absorbția de vitamina B 12 și acid folic este deficitară la seniori, deci se pot lua suplimente (50 mg pe zi vit B12)

  1. Combaterea artritei

· Pentru reducerea durerilor articulare și a inflamațiilor este bine să consumați alimente bogate în Vit B3 (cereale integrale, alune, pește, carne de pasăre), antioxidanți (ceapă, lămâie, vin roșu, morcovul, roșii, kiwi etc.), alimente bogate în Omega 3 (uleiuri vegetale, nuci și semințe, pește), nutrimente cu efect antiinflamator (supa de oase), și lactate

· Anchilozarea matinală (rigiditatea) la nivelul umerilor și șoldurilor se pot trata printr-un consum regulat de antioxidante, o hidratare corectă.

  1. Evitarea medicamentelor în exces

· La seniori apare un ciclu al medicamentului de la analgezice la antibiotice, pentru diverse simptome dar fără să rezolve cauza, dimpotrivă irită mucoasa gastrică și suprasolicită capacitatea de detoxifiere a organismului

Recomandări nutriționale:

· Alimentele din dietă să fie echilibrate cantitativ și calitativ pentru a asigura toate nutrimentele necesare organismului, inclusiv fibre și alte substanțe biologic active

· Alimentele să conțină suficienți antioxidanți naturali pentru a menține la nivel minim concentrația de radicali liberi rezultați din metabolismul normal, din aer sau apă (multe legume și fructe cu antioxidanți)

· De evitat grăsimi saturate care duc la creșterea colesterolului total, LDL și a riscului de ateroscleroză

· Consumul de alimente procesate termic sever, cele conservate prin sărare, afumare, alimente de tip fast-food.

· Consumul de alimente îndulcite cu zahăr (sucuri de fructe industriale, băuturi răcoritoare carbogazoase) și cele care conțin mulți aditivi

· Consumul în exces de ceai verde, negru, cafea, pepsi/ cola, energizante etc

· De preferat 4-5 mese pe zi în loc de 1 masă 2

9 sfaturi cum să nu combinați alimentele

1. Carbohidraţii (pâine, cartofi, orez, grâu integral) nu trebuie consumaţi cu alimentele acide (tomate, grepfrut, portocale, lămâi) deoarece ptialina -enzima care hidrolizează amidonul în gură şi digeră alimentele alcaline- este distrusă de alimentele acide (astfel pot apare procese fermentative care favorizează dezvoltarea florei acidogene producătoare de gaze)

2. Proteinele (carne, brânză, ouă, nuci) nu trebuie consumate cu carbohidraţi (cartofi, cereale, fructe dulci, deserturi)

3. Nu se consumă două tipuri diferite de produse proteice în acelaşi timp (carne-brânzeturi, ouă, nuci sau lapte) deoarece enzimele necesare digestiei proteinelor necesită să acţioneze la diferite concentraţii (puteri ionice)

4. Când avem la dispoziţie în meniu carne şi grăsimi este necesar să se consume cărnuri slabe deoarece grăsimile reduc apetitul şi astfel întârzie secreţia de enzime pt digestia proteinelor

5. Când putem alege din diverse proteine (carne, ouă, brânzeturi, nuci) acestea nu se asociază cu alimentele acide (tomate, grepfrut, portocale), care pot împiedica hidroliza acestora în intestinul subţire

6. Amidonurile (cartofi, cereale) nu trebuie consumate împreună cu glucide mai simple, deoarece ultimele conduc la o cantitate excesivă de salivă în cavitatea bucală ce diluează concentraţia ptialinei din salivă

7. Alimentele predominant amidonoase (cartofi, cereale, seminţe) nu trebuie consumate în asociere cu alte amidonuri (fructe amidonoase, mazăre)

8. Pepenele trebuie consumat singur deoarece digestia lui este rapidă (de regulă cu 30 min înainte de masa regulată)

9. Laptele se consumă singur, deoarece cere enzime specifice pt digestie (lactaza pt hidroliza lactozei).

 

 

 

Lista alimentelor vegetale considerate în top privind valoarea lor biologică și contribuția la efectul anti îmbătrânire

· cruciferele crude pt detoxifiere şi anti-cancer (brocoli, varză, conopidă, ridichi),

· usturoiul (scade TA, anticancer, reduce colesterolul din sânge),

· ghimbirul (util pt sistemul digestiv şi circulator, dar şi antireumatic),

· soia (aliment hipocolesterolemiant, tonic, hepatorpotector, anti-astenic, în gută, menopauză, cancer prin conţinutul în proteine superioare 40%, lipde 20% cu lecitină, CH 26%, vitamine şi minerale)

· urzica în salate sau ca suc (antianemic, diuretic, stimulator al secreţiilor digestive, stimulează peristaltismul, fluidifică sângele, acţiune bactericidă şi vermicidă),

· ştevia în salate, ciorbe sau mâncăruri (este depurativă, antiemetică, diuretică, laxativă, astringentă),

· leurda (bogată în fibre, minerale şi antioxidanţi având afecte hipotensive, diuretice, depurative, vermifug),

· loboda (acţiune diuretică, depurativă, remineralizantă),

· spanacul (antianemic, antiscorbutic, depurativ, tonic cardiac, vermifuc, stimulator al secreţiilor digestive),

· salata, ceapa verde (fitoncide),

· prazul (tonic al SNC, diuretic uric, laxativ, expectorant, antianemic, bun în artrite, gută, afecţiuni urinare, bronşite, obezitate, cistită, constipaţie, afecţiuni hepatice, flatulenţă etc).

Lista alimentelor animale considerate în top privind valoarea lor biologică și contribuția la efectul anti îmbătrânire

 

· peştele marin cu AG omega 3 (din ape reci, ca somon, macrou, sardine, anşoa, hering, cod, ton),

· caviarul (icre negre provenite de la sturioni) - excelentă sursă de vitamina A şi D, grăsimi esenţiale, Mg, dar cu multă sare

· ficatul de viţel (lipsit de pesticide, hormoni şi antibiotice spre deosebire de ficatul animalelor adulte) – este o sursă bună de vitamina A, Zn, Se, B6, B12, D3, AG omega 3, fe, P, Kşi grăsime puţină

· ouăle – consumate fierte şi nu prăjite, cu o mare valoare nutriţională

· produsele lactate probiotice (fermentate prin bacterii lactice şi bifidobacterii) – efect bacteriostatic, imunitar, detoxifiant, reduc colesterolul, anti-candida, favorizează digestia, previn alergiile alimentare şi bolile infecţioase.

 

 

Related News

Comment (0)

Comment as: